Föregångaren
till Kalmar Verkstad var Kalmar Järnvägs reparationsverkstad,
den kom till 1874 då Kalmar-Emmaboda Järnväg byggde
lokstall och en reparationsverkstad i Kalmar.
Utrustningen kompletterades under åren, verksamheten växte
och tidvis var bristen på lokaler och utrymmen så svåra
att det försenade och fördyrade reparationen av lok och vagnar.
1898 beslutade Kalmar Järnväg att uppföra en större
byggnad för vagnreparationer.
Den 17 febr. 1902 hölls konstituerande bolagsstämma i det
nya bolaget "Kalmar Verkstadsaktiebolaget" dess första
verksamhet kom att inrymmas i denna byggnad.
Kalmar Verkstad var under flera årtionden tillverkare
av lok, motorvagnar, person o godsvagnar, spårvagnar mm.
SJ var Kalmar Verkstads största kund och vid järnvägarnas
förstatligande övergick aktiemajoriteten i SJ:s ägo och
redan 1940 var SJ största ägaren. Under åren fortsatte
tillverkningen av lok och vagnar, snöröjningsredskap, specialtrailers
för tunga transporter mm. mm.
På 1960-talet minskade beställningarna
av järnvägsfordon och man började se sig om efter alternativ
tillverkning.
På företaget fanns en konstruktionsavdelning för dressiner
och plattformstruckar, posten var stor kund hos KVAB på just sådana
truckar.
När Posten i början av 60-talet var i behov av en speciell
brevbärarabil var det naturligt att uppdraget gick till KVAB.
Planerna växte och snart hade man ambitionen att bygga en bilfabrik
av betydande storlek.
VD Erik Hammerlund hade storstilade planer för biltillverkningen,
åren 1970-71 skulle man sälja 20 000 Tjorvenbilar och 8 000
Daf-bilar. KVAB köpte ett stort markområde av Kalmar stad,
där det skulle uppföras en fabriksbyggnad med en fasad på
över 800 meter!
Här är ett citat ur reklamen för den
kommande bilfabriken:
God service över hela landet!
Kalmar Verkstad som också är generalagent för Holländska
Daf, har grundlagt en bilorganisation som redan 1969 skall omfatta ett
80-tal återförsäljare och totalt 200 verkstäder.
Redan nu finns ett 50-tal återförsäljare och ett 80-tal
verkstäder från Kiruna i norr till Ystad i söder.
Slut citat.
Hur det gick vet vi. Trots de storstilade planerna
kom det bara att byggas drygt 2000 Tjorven och 2 st prototyper av distributionsbilen
Kalmar Terminal. Läs mer om Kalmar Terminal på:
www.kalmarterminal.se
Nu följde en tid av ägarbyten. 1990
övertogs KVAB av ABB och 1996 slog ABB och Tyska Daimler-Benz ihop
sina järnvägsrörelser till ett gemensamt bolag, Adtranz.
Nästa ägareförändring kom 2001 då Adtranz
införlivades med Bombardier.
År 2004 efter 102 års verksamhet lades slutligen Kalmar
Verkstad ned.
De här raderna är en mycket koncentrerad
berättelse om ett av våra mer fascinerade industriföretag.
Ett företag fyllt med Svensk industrikultur, visioner, uppfinningar
och hårt arbete i med och motgång.
I boken, 100 år på spår Kalmar
Från Kalmar Verkstad till Bombardier Transportation, kan man följa
företagets fantastiska utveckling, från starten till slutet.
Det är ca 220 sidor fyllda med intressanta
bilder, ett unikt industrihistoriskt dokument.
