Historien om Kalmar Verkstad, KVAB som bilfabrik är ett fascinerande
dokument över den industripolitik som fördes under de glada
sexti- o sjuttitalen, det visar också viken optimism och framtidstro
som rådde.
Produkterna som tillverkades på Kalmar Verkstad, främst då
postbilen Tjorven och även prototyperna till den mycket avancerande
distributionsbilen Kalmar Terminal innehåller tekniska lösningar
som bör bevaras till eftervärlden.
Kalmar Verkstads roll som bilfabrik sträcker sig över en tidsperiod
från 1963, då KVAB fick en förfrågan från
Posten om man kunde ta fram en lämplig brevbärarbil, fram
till 1972 då epoken var över .
I maj 2006 fanns det 272 Tjorvar kvar i bilregistret, varav 7 st var
i trafik.
Ett antal av dessa kvarvarande Tjorvar vårdas idag av entusiaster
och dyker då och då upp på samlarträffar etc.
Hos Tjorvenägarna och en del andra fordonshistoriker finns det
mycket samlad kunskap och minnen om Tjorvarna.
Vi som bygger den här webbsidan har som ambition att samla in så
mycket fakta, minnen och kuriosa kring postbilen Tjorven som det är
möjligt.
Insamling av fakta är alltid svårt, man vet inte hur säkert
erhållet "källmaterial" är.
Resultatet av vårt arbete beror till stor del på er läsare.
Tjorvenägare eller inte, vi hoppas på er hjälp med bidrag
i form av tips, foton etc. allt för att få webbsidan så
komplett och korrekt som möjligt.
Under knapparna "Bakgrund" och "Teknik" skall vi
försöka beskriva Postens och KVAB:s roller kring tillkomsten
av bilen och ge en övergripande teknisk beskrivning.
Under de andra knapparna kommer vi att fylla på med bildmaterial
och kuriosa som vi har och sådant som vi hoppas ni skickar till
oss.
Hoppas alla Tjorvenägare och bilintresserade
skall finna nöje i webbsidan.
|